Tips & Tricks til en bedre nattesøvn. Fald i søvn på 2 min.

Godnat og sov godt.

Vi siger de ord hver eneste aften, uden at tænke over, hvor vigtig søvn egentlig er for vores velvære.
De fleste af os, gør os ikke umage for, at få en god nats søvn.
Vi glemmer at lære vores børn, hvordan de får en god søvn.

Tænk en gang, hvis dine forældre havde lært dig, hvordan man nemt falder i søvn.
Hvis du, så snart det var tid til at sove, kunne ligge dig, og på kommando sove.
Sådan er det faktisk for nogle mennesker.
Det er ikke for sent, for dig at lære det.

Dine søvn omgivelser.

Inden vi kommer til indsovenings teknikken, så lad os kigge på de gode råd.
Du har sikkert hørt dem alle, men gentagelse skader ikke.
De fleste ved, at de skal udgå koffein inden sengetid. Det bedste er at stoppe alt indtag af koffein, inden kl. 16. Hvis du da ikke helt kan undgå/undvære kaffe og lignende.

Alkohol, har heller ikke just en positiv indflydelse på din søvn. Den hjælper måske på at falde i søvn, men kvaliteten af din søvn vil ide under det.

Soveværelset, som du forhåbentlig kun bruger til at sove i og sex, er vigtigt.
Selv den mindste smule lys, har indvirkning på din søvnkvalitet, har et nyt studie netop afsløret. Det samme gælder for akustikken i værelset. Er der forstyrrende lyde, har du dæmpet akustikken. Det kan være med bløde overflader på væggene. Gardiner, sengegavle, puder og planter, er alle med til at bedre akustikken.

Falde i søvn teknik.

Der findes en del teknikker, der kan hjælpe dig med at falde i søvn.
Vigtigst er rutine, vores hjerne elsker ting den kan sætte i kasser og ikke skal bruge energi på. Derfor er regel nr. 1. Gør det samme hver gang du skal sove.

Lige som det hjælper et barn, at have rutinen med nattøj og børste tænder. Hjælper det også dig, at have et fast mønster at følge.
En god rutine kunne se sådan ud: Sluk TV, computer og tlf. 1 time før sengetid.
Læs eventuelt lidt i en bog, med dæmpet belysning i resten af din bolig.
Luft ud i soveværelset, mens du børster tænder og tisser af.
Drik en lille tår vand, kroppen har godt af lidt væske til natten, men ikke så meget at du skal op og tisse, midt om natten.
Gå i seng og benyt afslapnings teknik eller meditation, hvis du kender til det.
Brug nedenstående vejrtræknings teknik.

4-7-8 Vejrtræknings Teknik.

Vi bruger minimum 1/3 af vores liv i sengen.

De fleste mennesker sover i gennemsnit 8 timer af døgnet.
Derfor bør du sørge for, at dit soveværelse giver dig en god søvn.
Feng Shui bliver mere og mere udbredt, men mindre kan også gøre det.
Det handler om, at du føler det er dejligt, at være i soveværelset.
En Sengegavl, kan være med til at give den følelse.

Selv om det vigtigste, selvfølgelig er en god madras.
Så har ting som temperatur og indretning også betydning, når det kommer til kvaliteten af din søvn.
Indretningen kan ændre på akustikken og luften, i soveværelset.

Skab en rar følelse i soveværelset.

Hvis du glæder dig til at komme i seng, og synes det er dejligt at vågne op.
Så har du både startet og sluttet din dag på en god måde.
Studier har vist, at jo mindre lys og lyd, der er i soveværelset, jo bedre er kvaliteten af din søvn.
Der ud over har det selvfølgelig også noget at sige, at du får ilt nok mens du sover.
Planter kan hjælpe på ilten, mens gardiner, billeder og møbler kan hjælpe på akustikken og lyset.

Alt for mange danskere, lider under dårlig søvnkvalitet.
Her er der ikke kun tale om dem, der har søvnapnø, men også de mange der endnu ikke er klar over, at deres søvn er dårlig.
Hvis dit soveværelse er hemetisk lukket, kan iltniveauet dale i løbet af natten.
Tænk på, at hvis du er på hospitalet og dit ilt optag kommer under 85%, så får du en iltmaske.
Allerede på det niveau, begynder det at have betydning for dit helbred.
Mere ilt til hjernen og hjertet, kan betyde at du vågner op mere frisk og vel udhvilet.

Det behøver ikke være dyrt, at sove godt.

Men det giver sig selv, at det koster mere, at have møbler, end ikke at have nogen.
Selv på et lille budget, kan du få gardiner, lidt møbler og planter.
Det kan gøre en verden til forskel. Har du først oplevet at sove godt, kan det blive en hel mission, at optimere soveværelset endnu mere.
Start med en god madras, der passer til dig.
Fyldt så på med gardiner, planter og møbler i nævnte rækkefølge.
HUSK, at lufte godt ud og hold værelset rent.

Sover du godt?

Et stort antal danskere, har problemer i soveværelset. Her taler jeg ikke om de ægteskabelige problemer, men søvnproblemer.

Dine omgivelser har stor betydning for din søvn, senest har studier vist at blot en lille smule lys i soveværelset, kan medføre depression. Så det første du bør kigge på er gardinerne. Lukker de alt lys ude?
Det kan være en stor fordel, at anskaffe sig nogle mørklægnings gardiner.

Akustikken har også en del at sige, jo færre forstyrrelser i din søvn, jo bedre søvnkvalitet. Et Hovedgærde, kan være med til at dæmpe støj. Du kan læse mere om sengegærde her, eller se priser på sengegavl her.

Hvordan er dit sengeleje?

Har du en god seng, der passer til din kropstype?
Der er stor forskel på, hvilken seng vi hver især har brug for. En ting er vores vægt, i forhold til sengens affjedring. Noget andet er bredden, i forhold til hvor meget plads vi har behov for at bevæge os på. Sidst men ikke mindst, kan nogle have behov for, at kunne løfte hovedenden af sengen.

Sengen behøver ikke være dyr, for at passe til dig. Men der er en sammenhæng, mellem pris og kvalitet. De fleste billige senge, kommer kun med kort tids garanti.
Fjedrene i sengen, holder nemlig ikke for evigt. Det kan derfor være en fordel at ofre lidt mere, hvis du ikke vil skifte senge hver andet år.
Boksmadrasser i breden 140cm gange 200cm har en tildens, til at falde sammen på midten. Specielt hvis du sover alene, da du så vil rulle ind i midten. Midten er dårligere afstivet.

Hvordan er dit linned?

Der er kæmpe forskel på sengetøj. Der er også stor forskel på prisen. Men det kan godt betale sig, at ofre lidt ekstra på betrækket til dyne og hovedpude. Der er nemlig en grund til, at der findes allergi venligt sengetøj.

Din hovedpude, er under stort pres. Ydermere er det er punkt pres eller tryk, dette gør, at din hovedpude mister bæreevnen i løbet af 1 til 2 år. Du bør derfor skifte den regelmæssigt. Dynen holder ofte længere, og derfor kan det også svare sig at købe en god kvalitet. Silkedyner er gode temperatur regulatorer, de vejer ikke ret meget og er allergi venlige. Dun kan også gå an, men syntetiske dyner skal du holde dig fra. De egner sig kun som eventuelle gæstedyner, hvor de bruges til en enkelt overnatning fra tid til anden.

Renlighed.

Sørg for, at holde dit soveværelse rent. Støvsug gerne mere end en gang om ugen. Tør støv af lige så tit og luft ud dagligt. Planter kan være med til, at holde ilt niveauet oppe og der findes planter, der er ekstra gode til lige netop det.